Pagina opties

Groter

Duurzaamheidstip november: Voorkom voedselverspilling

Duurzaamheidstip

Omdat het steeds om kleine beetjes gaat kun je voedselverspilling onderschatten. De kleine en grote beetjes tellen op tot ruim 34 kilo weggegooid voedsel per persoon per jaar. Dat komt neer op 120 euro.

Door precies te kopen wat je nodig hebt, op maat te koken en slim te bewaren voorkom je dat je eten moet weggooien. Dat is beter voor het milieu én je portemonnee.

Bekijk de 7 beste tips en ontdek wat jij nog kunt doen om voedselverspilling tegen te gaan.

  1. Check je voorraad voordat je boodschappen gaat doen: Wat heb je nog in huis? Wat moet als eerste op? Je weet dan wat je écht nodig hebt deze week.
  2. Maak een planning en boodschappenlijstje: Maak een planning wat je deze week gaat eten en wie er mee-eten op welke dagen. Doe je één keer per week boodschappen? Maak dan een weekmenu. Doe je voor een paar dagen boodschappen, bedenk dan voor die dagen wat je gaat eten.
  3. Kook op maat: Een handig hulpmiddel voor het op maat koken van pasta, rijst en couscous is het Eetmaatje. Op deze maatbeker staan porties in plaats van grammen. Zo kook je precies wat je nodig hebt. Een eetmaatje is te bestellen bij het voedingscentrum.
  4. Bewaar eten op de goede plek: Door eten op de juiste plek en bij de juiste temperatuur te bewaren blijft het langer goed. Je hoeft dan minder snel iets weg te gooien. Kijk op de online bewaarwijzer van het voedingscentrum waar je een product het beste kunt bewaren en hoe lang het goed blijft.
  5. Zet je koelkast op 4 °C: De ideale temperatuur voor je koelkast is 4 °C. Eten bederft dan minder snel en bacteriën groeien nauwelijks.
  6. Let op de houdbaarheid: Controleer regelmatig je koelkast en vriezer. Staan er producten in waarvan de datum bijna verstrijkt? Bedenk dan wanneer je ze op gaat eten, zodat je niks hoeft weg te gooien. Bederfelijke producten zoals vlees en vis hebben een TGT-datum (te gebruiken tot). Deze kun je beter niet meer opeten na de datum. Producten zoals melk, yoghurt en kwark hebben een THT-datum (ten minste houdbaar tot). Deze kun je vaak nog wel veilig eten kort na de datum.
  7. Haal meer uit restjes en kliekjes: Met restjes als groente, pasta, rijst, vlees, vis, peulvruchten, kruiden en een ei kun je altijd nog een lekkere maaltijd maken. Denk aan een soepje, salade, omelet of roerbakgerecht. Heb je wat over van je maaltijd? Vries het kliekje dan in voor een andere keer, bijvoorbeeld voor een avond dat je weinig tijd hebt om te koken omdat je gaat sporten.