Identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? Dan kunt u in Bergeijk en bij een aantal andere Nederlandse gemeenten een identiteitskaart aanvragen. Hiervoor moet u een afspraak maken. Let op! Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

De wachttijd voor het maken van een (nieuwe) afspraak is opgelopen tot 12 weken. 

Wanneer u bij het maken van een afspraak geen data te zien krijgt is het maken van een afspraak niet mogelijk. Ook niet telefonisch, per e-mail, ter plaatse of in het geval van spoed. Ons advies is om zelf met enige regelmaat de website in de gaten te houden.

Op de website van Nederland Wereldwijd kunt u de wachttijden bij andere grensgemeenten raadplegen. 

Breng wanneer u een afspraak heeft alle benodigde documenten mee. Anders kunnen wij u niet helpen.

Voorwaarden

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U bent uitgeschreven uit de BRP (voorheen de Gemeentelijke Basisadministratie, GBA).

1. Maak uw persoonlijke checklist

Wat u moet meebrengen hangt af van uw persoonlijke situatie en in welk land u nu woont. Vul daarom eerst de persoonlijke checklist in op de website Nederland Wereldwijd. Na het invullen van een persoonlijke checklist krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft. 

2. Afspraak maken

Nadat u de persoonlijke checklist heeft ingevuld en alle benodigde documenten verzameld heeft, kunt u een afspraak maken.

Afspraak maken

U moet bij de aanvraag persoonlijk aanwezig zijn, dit geldt ook voor kinderen

3. Meenemen

  • Alle vereiste, originele documenten (geen kopieën). Deze documenten staan in uw persoonlijke checklist.
  • Neem alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft mee naar de afspraak. Ook buitenlandse of verlopen paspoorten of identiteitskaarten.
  • Een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud op het moment van de aanvraag). Zie hiervoor de website van de rijksoverheid. Wilt u de foto in Bergeijk laten maken? Onder het kopje 'pasfoto's maken in Bergeijk' staat een lijst van fotografen met hun contactgegevens.

Is de afspraak voor een kind onder de 12 jaar? Onder het kopje 'Kinderen' leest u wat u extra mee dient te nemen.

Pas tijdens de afspraak, na ontvangst van alle originele documenten, kan met zekerheid worden aangegeven of de aanvraag compleet is, er meer documenten nodig zijn of dat er verder onderzoek nodig is.

4. Uw afspraak

Let op: Het gemeentehuis bevindt zich in Bergeijk (Postcode 5571 HB) en niet in Luyksgestel. Sommige navigatiesystemen verwijzen u naar Luyksgestel in plaats van Bergeijk.

Elke persoon waarvoor u een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet persoonlijk bij de afspraak aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen.

Tijdens de afspraak worden uw vingerafdrukken opgenomen. 

U moet de kosten direct bij de aanvraag voldoen. Betaling bij voorkeur met pin. Uw kaart moet geschikt zijn voor gebruik in Nederland. Betalen met een creditcard is niet mogelijk. Wij accepteren geen biljetten van € 200 en € 500.

5. Afhalen

Nadat uw identiteitskaart is aangevraagd, kunt u uw nieuwe identiteitskaart na drie werkdagen persoonlijke afhalen. Dit geldt ook voor kinderen. Neem uw afhaalbewijs mee.

Voor het afhalen hoeft u geen afspraak te maken.

Kosten en geldigheid

Soort documentKostenGeldigheid
Nederlandse identiteitskaart t/m 17 jaar€ 87,005 jaar
Nederlandse identiteitskaart 18 jaar of ouder€ 121,9510 jaar

Kinderen

Kinderen tot en met 11 jaar hebben voor de aanvraag van een identiteitskaart schriftelijk toestemming nodig van beide ouders/ gezaghouders.

Het formulier moet ondertekend zijn door beide ouders of door degene die het gezag over het kind heeft/hebben. Van de ondertekenaars brengt u een kopie van een geldig (Nederlands) paspoort of identiteitskaart (geen verblijfsdocument, A kaart of F/F+ kaart) mee.

Geboorteakte indien het kind nooit in Nederland heeft gewoond.

Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van de identiteitskaart.

Vanaf 12 jaar kan een kind zelfstandig een identiteitskaart aanvragen en is er geen toestemming meer nodig.

Vertalingen van buitenlandse documenten

Als u buitenlandse documenten in Nederland wilt gebruiken, moet u deze vaak eerst laten legaliseren. Dat kunt u doen in het land waar het document vandaan komt. Kijk op de website Nederland Wereldwijd hoe u dat doet.

Als documenten door de afgevende instantie al in het Frans, Duits of Engels zijn opgesteld, worden deze in de meeste gevallen geaccepteerd. Bij twijfel kan de gemeente naar een Nederlandse vertaling vragen.

Paspoort of identiteitskaart niet weggooien of vernietigen

Uw paspoort en/of identiteitskaart blijven eigendom van de staat. Daarom mag u ze niet weggooien of vernietigen als ze zijn verlopen. U moet uw oude paspoort en/of identiteitskaart inleveren als u een nieuwe krijgt. Op verzoek kan uw oude paspoort en/of identiteitskaart ongeldig worden gemaakt zodat u die kunt houden.

Identiteitskaart voor Nederlander zonder vaste woon- of verblijfplaats

Hebt u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woon- of verblijfplaats in Nederland? Dan kunt u toch een identiteitskaart aanvragen. U moet dan bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) tot het moment van aanvragen.

Om te bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de BRP tot het moment van aanvragen, kunt u gebruikmaken van verklaringen van uitkeringsinstanties, een werkgeversverklaring, een woonvergunning, salarisstroken, verzekeringspapieren en bankafschriften.

Pasfoto's maken in Bergeijk

Op deze plek staat een kaart van een externe website. Mogelijk plaatst deze website cookies. Door op de knop te klikken accepteer je deze cookies en wordt de kaart getoond.