Een Attestatie de vita moet je aanvragen in de gemeente waar je woont en ingeschreven staat. Hiervoor moet je een afspraak maken.

Je kunt de aanvraag alleen zelf doen. Iemand anders kan de aanvraag niet voor je doen (ook niet met een machtiging).

Afspraak maken voor de aanvraag van een Attestatie de vita

Wat moet ik meenemen?

  • een geldig identiteitsbewijs.
  • de brief van je pensioenfonds (als je pensioenfonds om een Attestatie de vita vraagt).

Kosten

Een Attestatie de vita (internationaal bewijs van in leven zijn) kost € 16,60

Vraagt je pensioenfonds het bewijs van je? Dan is het gratis. Je moet dan wel de brief van het pensioenfonds meenemen.

*Indien het bewijs nodig is voor een Nederlands pensioenfonds of een pensioenfonds van een andere lidstaat van de Europese Unie dan wordt het gratis verstrekt na overlegging van het verzoek van het pensioenfonds.

Hoe werkt het?

De Attestatie de vita wordt opgemaakt in twee talen: Nederlands en Frans. Je kunt ook een bijlage ontvangen met uitleg van het bewijs in het Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees en Turks.

Het bewijs is 6 maanden geldig.

Hoelang duurt het?

Je krijgt het bewijs meteen mee.

Extra informatie

Een Attestatie de vita toont aan dat je in leven bent op het moment dat het bewijs wordt afgegeven. De Attestatie de vita is bedoeld voor gebruik door buitenlandse instanties. Voor gebruik in Nederland heb je een Bewijs van in leven zijn nodig. Dat is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Welke variant je nodig hebt kun je eventueel navragen bij de instantie die het document van je wil hebben.

Als je in Nederland, Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba een bewijs van in leven zijn nodig hebt, vraag je geen Attestatie de vita aan maar een bewijs van in leven zijn.