Raadsadviseur / plv. griffier

Gemeente Bergeijk is op zoek naar een:

Raadsadviseur / plv. griffier

HBO | Maximaal €5.519,- (fulltime) | Schaal 10 | 32-36 uur per week

Politiek-bestuurlijk inzicht en gevoel voor mensen? Dan zoeken we jou!

Raadszaal opstelling gemeenteraad

Klaar om met ons mee te groeien? Ontdek je mogelijkheden. 
We bouwen graag samen aan je toekomst in Bergeijk.

Zicht op de kern 't Loo over de weilanden

Welkom in Bergeijk, een groene en ambitieuze gemeente aan de rand van de snelgroeiende Brainport regio Eindhoven. Met ruim 19.000 inwoners is Bergeijk een inspirerende omgeving voor jouw carrière. 

Bij ons staat werkplezier centraal. In een open en informele werksfeer, met korte lijnen, kunnen we snel schakelen en efficiënt samenwerken. We geloven in persoonlijke en professionele groei. Jouw ideeën worden enthousiast ontvangen want een frisse blik draagt bij aan het verbeteren van onze organisatie en dienstverlening. Bij ons ben je een vakspecialist met eigen verantwoordelijkheid en werk je aan ambitieuze projecten waarin je het verschil kunt maken. Onze gemeente is voortdurend in ontwikkeling en betrekt inwoners actief bij besluitvorming. Samen pakken we uitdagingen aan en tonen we lef als dat nodig is.

In Bergeijk pakken we samen aan want met elkaar kome we verder. En tonen we lef als dat nodig is.

Wat ga je doen?

  • Je bent een sparringpartner van de griffier en vervangt de griffier bij afwezigheid.
  • Je adviseert de gemeenteraad en de raadscommissies bij de uitvoering van hun taken.
  • Naast advies over algemeen bestuurlijke zaken ondersteun je de raad en griffier (juridisch) inhoudelijk.
  • Je draagt zorg voor administratieve werkzaamheden zoals de verwerking van technische vragen, raadsinformatiebrieven en ingekomen stukken.
  • Je bent klankbord voor de raad en voor individuele raadsleden, dit betekent dat je bijvoorbeeld adviseert bij het opstellen van moties en amendementen.
  • Je stemt af met collegeleden en de gemeentelijke organisatie.
  • Je adviseert inwoners over procedures en betrokkenheid van de raad bij onderwerpen.
  • Je bewaakt met de griffier de procedures en werkwijzen van de raad en adviseert over de verbetering van het raadswerk.
  • Voor de raadscommissies ben jij het aanspreekpunt en vervul je griffierstaken. Voorafgaand en tijdens de commissievergaderingen ondersteun je de voorzitter.
  • Raadsvergaderingen worden door jou mee voorbereid en afgewikkeld. In overleg met de griffier ben je hierbij aanwezig.
  • Je organiseert werkbezoeken of andere bijeenkomsten van de raad en/of commissies.
  • Het ambtelijk begeleiden van werkgroepen en commissies maakt onderdeel uit van je werk.
  • Je vervangt de griffier -indien nodig- als secretaris van de rekenkamer Bergeijk.
  • Je bent samen met de griffier het aanspreekpunt van de jeugdgemeenteraad, voor zowel voorzitter, ouders en kinderen als de basisscholen.

Wie ben je?

Een enthousiaste collega van de raadsgriffier en griffiemedewerker die integer, efficiënt, kritisch, accuraat en stressbestendig is en beschikt over goede communicatieve en contactuele eigenschappen. Daarnaast ben je resultaatgericht en kun je goed plannen en prioriteiten stellen en heb je affiniteit met jongeren. Je bent digitaal vaardig, hebt een flexibele werkinstelling en bent bereid in de avonduren (dinsdag en/of donderdag) te werken. Je kunt zowel goed zelfstandig als in teamverband werken. Je bent politiek sensitief, hebt gevoel voor verhoudingen en kunt snel schakelen, wat zorgt voor een goed contact met raadsleden, burgers en de ambtelijke organisatie.
 

Wat neem je mee?

  • Aantoonbaar HBO+ werk- en denkniveau, dat blijkt uit je opleiding en/of ervaring.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van besluitvorming binnen de gemeentelijke overheid en juridisch relevante kennis.
  • Je hebt affiniteit met het werk op een griffie.
  • Heb je nog geen ervaring op een griffie? Met de juiste opleiding en inzet kun je bij ons groeien in de functie

Wat bieden wij?

  • Een uitdagende en afwisselende baan binnen een team met leuke collega’s met wie je goed kunt sparren en de taken in onderling overleg verdeelt. Je krijgt volop ruimte om jezelf te ontwikkelen.
  • We starten met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van één jaar, die we daarna (bij goed functioneren) graag omzetten in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
  • Je inschaling is afhankelijk van kennis en ervaring. Voldoe je nog niet aan alle functie-eisen? Dan plaatsen we je eerst in de aanloopschaal van de functie.
  • Een individueel Keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% (incl. 8% vakantiegeld) bovenop jouw salaris dat je naar keuze kunt inzetten voor het kopen van extra verlof, uitbetaling of opleiding.
  • Een extra vergoeding van € 621,- per jaar o.b.v. een fulltime dienstverband dat je naar eigen keuze kunt besteden aan jouw werkgeluk.
Twee collega's in overleg
Afdelingshoofd Hilde van de Ven geeft een man een hand voor de receptie van het gemeentehuis
  • Een maandelijkse bijdrage van € 10,- bij deelname aan een vrijwillige arbeidsongeschiktheidsverzekering (Loyalis of eigen keuze).
  • Een jaarlijkse bijdrage als tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering.
  • 28 vakantiedagen (201,6 uur) per jaar bij een fulltime dienstverband.
  • Een uitgebreid arbeidsvoorwaardenpakket met opname in het ABP-pensioenfonds.
  • Diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden en toegang tot onze eigen BErgeijkSMART digitale leeromgeving. 
  • Een veelzijdig introductieprogramma.
  • Flexibele werktijden en mogelijkheid tot hybride werken.
  • Vergoeding voor thuiswerken/reiskosten woon-werkverkeer.
  • Een mobiele telefoon en laptop van het werk.
  • Leuke activiteiten georganiseerd door een actieve personeelsvereniging.
  • Een gezellig bedrijfsrestaurant waar ook onze maandelijkse bedrijfsborrel gehouden wordt.
2 salades en een wrap

Meer weten over de gemeente Bergeijk?

Kijk dan op www.bergeijk.nl/werken-in-bergeijk

Enthousiast? Solliciteer nu!

Solliciteer eenvoudig door jouw motivatiebrief en CV te uploaden. Dit kan tot en met zondag 12 oktober 2025. Je kunt je brief richten aan Leny van Leersum, raadsgriffier a.i. 

Direct solliciteren

De eerste kennismakingsronde is gepland op woensdag 22 oktober 2025, tussen 17.30 en 21.00 uur. Wil je hiermee rekening houden in je agenda? Op die manier kunnen wij voldoende tijd voor jou vrijhouden.

Een assessment  kan onderdeel zijn van de procedure.

Deze vacature is gelijktijdig intern en extern opengesteld. Interne kandidaten hebben voorrang in het selectieproces. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de sollicitatieprocedure.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Zicht op de kern 't Loo over de weilanden

Heb je vragen?

Wil je eerst iets meer weten over de functie of heb je andere vragen? Voor inhoudelijke vragen over het werk, neem dan contact op met Leny van Leersum, interim raadsgriffier gemeente Bergeijk, via 06-55462406. 

Voor vragen over het werving- en selectieproces kun je contact opnemen met ons HR team via HR@bergeijk.nl

Zicht op de kern 't Loo over de weilanden

Je eventueel toekomstige collega's vertellen waarom zij graag voor Bergeijk werken...