Rechten van betrokkenen

Jouw rechten bij persoonsgegevens

De gemeente Bergeijk gebruikt voor veel verschillende taken je persoonsgegevens. Als de gemeente je gegevens gebruikt, heb je verschillende rechten. Deze staan in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg)

Op deze pagina lees je welke rechten je hebt. Veel van deze rechten kun je uitoefenen door een verzoek in te dienen bij de gemeente. 

Het uitoefenen van deze rechten is kosteloos, tenzij een verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is (bijvoorbeeld als je hetzelfde verzoek steeds opnieuw indient zonder nieuwe informatie). 

We kunnen je vragen om je te identificeren, bijvoorbeeld met een geldig identiteitsbewijs. Zo weten we zeker dat we jouw gegevens niet aan iemand anders geven. 

Heb je vragen over jouw persoonsgegevens? Neem dan contact op met de gemeente. Als je het niet eens bent met hoe wij met jouw gegevens omgaan, kun je een klacht indienen bij de gemeente en eventueel bij de Autoriteit Persoonsgegevens. 

Inzage in je persoonsgegevens

Met dit recht kun je bekijken welke persoonsgegevens de gemeente van jou gebruikt. Zo weet je of en welke gegevens worden verwerkt, waarvoor ze worden gebruikt, aan wie ze eventueel zijn verstrekt en waar ze vandaan komen. 
Je krijgt alleen inzage in gegevens die over jezelf gaan. 

Wie kan een inzageverzoek doen? 

  • Jezelf: als je ouder bent dan 16 jaar en niet onder curatele staat, kun je het verzoek zelf indienen. 
  • Minderjarigen: 
    Jonger dan 12 jaar: ouders, voogden of verzorgers dienen het verzoek in. 

    12 tot 16 jaar: ouders, voogden of verzorgers doen het verzoek samen met instemming van de jongere. Weigert de jongere, dan wordt geen inzage verleend. 

  • Onder curatele: de curator dient het verzoek in.
  • Wpg-verzoeken: een advocaat kan het verzoek indienen met een bijzondere machtiging van de betrokkene. 

In uitzonderlijke gevallen kan de gemeente besluiten geen (volledige) inzage te geven, bijvoorbeeld om de privacy van anderen te beschermen of omdat een wet dat verbiedt. In dat geval leggen we je gemotiveerd uit waarom en welke mogelijkheden je hebt om bezwaar te maken of een klacht in te dienen. 

Geef duidelijk aan om welke gegevens het gaat, bijvoorbeeld je Wmo-dossier of een vergunningaanvraag. Zo kunnen wij gericht voor je aan de slag. 

DigiDVerzoek inzage persoonsgegevens

Persoonsgegevens laten corrigeren

Zie je fouten of ontbrekende informatie in je persoonsgegevens? Dan kun je vragen om je gegevens te laten corrigeren. Dit betekent dat we foutieve gegevens verbeteren, ontbrekende gegevens aanvullen of verouderde gegevens bijwerken. In sommige gevallen kunnen we gegevens ook tijdelijk afschermen terwijl we dit beoordelen.

Dit recht geldt niet voor gegevens in verplichte registers zoals de BRP, of voor meningen en conclusies van medewerkers. Ben je het niet eens met een mening of conclusie in je dossier? Dan kun je ons vragen om jouw eigen verklaring aan het dossier toe te voegen. Die bewaren we dan samen met de bestaande informatie.

Als je gegevens zijn aangepast, geven we dit door aan organisaties waarmee we je gegevens hebben gedeeld, tenzij dat onmogelijk is of veel moeite kost.

Geef duidelijk aan om welke gegevens het gaat en wat er volgens jou niet klopt of ontbreekt. Vermeld ook welke gegevens volgens jou juist zijn.

DigiDVerzoek tot correctie persoonsgegevens

Kun je de fout niet bij de gemeente vinden? Dan kan het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties | RvIG je helpen.

Persoonsgegevens laten verwijderen

Je kunt vragen om gegevens te verwijderen. Dat kan alleen als ze:

  • onjuist zijn,
  • onvolledig zijn voor het doel,
  • niet meer nodig zijn, of
  • je je toestemming hebt ingetrokken en er geen andere wettelijke grondslag is om de gegevens te bewaren, of in strijd met de wet worden gebruikt.

Verwijderde gegevens worden ook doorgegeven aan andere partijen aan wie ze eerder zijn verstrekt, tenzij dat onmogelijk is of veel moeite kost.

Je kunt gegevens niet laten verwijderen als de wet ze moet bewaren, bijvoorbeeld voor uitkeringen, subsidies of op grond van de Archiefwet.

In dat geval kunnen we je gegevens niet volledig verwijderen, maar we kunnen soms wel kijken of we het gebruik van je gegevens kunnen beperken. Je kunt daarvoor een verzoek tot beperking indienen (zie het onderdeel ‘Het gebruik van persoonsgegevens laten beperken’).

De Wpg maakt onderscheid tussen verwijderen en vernietigen. Bij verwijderen zijn gegevens nog ‘achter een digitaal schot’, niet zichtbaar voor jou maar wel voor geautoriseerde personen. Vernietigen betekent dat gegevens definitief weg zijn.

Geef duidelijk aan om welke gegevens het gaat, waarvoor ze worden gebruikt en waarom ze verwijderd moeten worden.

DigiDVerzoek om verwijdering persoonsgegevens

Het gebruik van persoonsgegevens laten beperken

Je kunt vragen om je gegevens tijdelijk niet te gebruiken voor een bepaald doel, maar ze blijven bewaard. Dit kan bijvoorbeeld als:

  • je denkt dat gegevens niet kloppen en de gemeente ze nog moet controleren,
  • je vindt dat de gemeente ze verkeerd gebruikt, maar ze niet wilt laten verwijderen, of
  • de gemeente ze niet meer nodig heeft, maar jij ze nog nodig hebt voor een juridische procedure.

Tijdens de beperking bewaren we je gegevens wel, maar gebruiken we ze in principe niet meer. We mogen je gegevens alleen nog verwerken:

  • met jouw toestemming
  • voor een rechtszaak of juridische procedure
  • om de rechten van een andere persoon te beschermen
  • om belangrijke redenen van algemeen belang

Geef duidelijk aan om welke gegevens het gaat, waarvoor ze worden gebruikt en waarom je de beperking wilt. Gaat de gemeente akkoord, dan voeren we dit zo snel mogelijk uit.

DigiDVerzoek om beperking gebruik persoonsgegevens

Persoonsgegevens overdragen (dataportabiliteit)

Dit geldt alleen voor persoonsgegevens die we geautomatiseerd verwerken, die je zelf aan ons hebt gegeven en die we verwerken omdat je daarvoor toestemming hebt gegeven of omdat er een contract met jou is.

Je ontvangt de gegevens in een gestructureerd, gebruikelijk en machineleesbaar formaat. Voor veel gemeentelijke taken verwerken we gegevens op basis van een wettelijke taak; in die gevallen geldt het recht op overdraagbaarheid meestal niet.

Geef duidelijk aan of je de gegevens zelf wilt ontvangen of dat ze naar een organisatie moeten worden gestuurd. Vermeld de organisatie, contactpersoon en waarvoor de gegevens worden gebruikt. Het gaat alleen om digitale gegevens, niet om papieren dossiers.

DigiDVerzoek om overdraging persoonsgegevens (dataportabiliteit)

Bezwaar maken tegen het gebruik van persoonsgegevens

Je kunt bezwaar maken als je gegevens worden gebruikt voor een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang.

De gemeente maakt een afweging tussen jouw rechten en belangen en haar eigen belangen.

Je hebt het recht om niet alleen afhankelijk te zijn van een volledig automatisch genomen besluit dat grote gevolgen voor je heeft. In dat geval heb je recht op menselijke tussenkomst, om jouw standpunt toe te lichten en het besluit aan te vechten.

Geef duidelijk aan tegen welk gebruik je bezwaar maakt en waarom. Bij toekenning van je bezwaar wordt het gebruik aangepast of gestopt.

DigiDBezwaar gebruik persoonsgegevens

Toestemming intrekken

Heb je toestemming gegeven voor het delen van je gegevens? Dan kun je die intrekken via het formulier.

Belangrijk om te weten

  • Vanaf het moment van intrekken stoppen we met het verwerken van je gegevens  voor zover die verwerking alleen op jouw toestemming was gebaseerd. Als er een andere wettelijke grondslag is (bijvoorbeeld een wettelijke plicht), mogen we je gegevens soms toch blijven gebruiken.
  • Verwerkingen die al hebben plaatsgevonden, zoals uitwisselingen of publicaties, kunnen niet worden teruggedraaid.

DigiDIntrekken toestemming

Reactietermijn

Binnen een maand krijg je een reactie op je verzoek. We proberen binnen die termijn ook het definitieve besluit te geven.
Lukt dat niet, dan mogen we de termijn verlengen:

  • twee maanden bij een AVG-verzoek
  • zes weken bij een Wpg-verzoek

Je krijgt altijd schriftelijk bericht als de termijn wordt verlengd.

Klachten en bezwaar

Ben je het niet eens met onze reactie op je verzoek of met de manier waarop wij je persoonsgegevens verwerken? Dan kun je een klacht indienen bij de gemeente. Kom je er met ons niet uit, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. In sommige gevallen kun je ook naar de rechter gaan. In onze reactie op je verzoek vertellen we welke mogelijkheden je hebt.