Omgevingsvergunning aanvragen

Als het blijkt dat je een omgevingsvergunning nodig hebt, vraag deze dan online aan via het Omgevingsloket.

Wat heb je nodig?

  • Als je voor jezelf of voor een particulier een omgevingsvergunning aanvraagt, heb je een DigiD nodig.
  • Als je namens een bedrijf een omgevingsvergunning aanvraagt, heb je eHerkenning nodig.

Hoe lang duurt het?

  • Binnen 8 weken ontvang je bericht of je de omgevingsvergunning krijgt.
  • De gemeente kan deze termijn eenmalig met 6 weken verlengen.
  • Als de gemeente niet binnen de termijn beslist, ontvang je niet automatisch de omgevingsvergunning. 
  • Als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente kun je binnen 6 weken bezwaar maken.

Uitgebreide procedure

  • Voor bepaalde aanvragen geldt een uitgebreide procedure: je wordt hierover geïnformeerd.
  • De gemeente neemt dan eerst een ontwerpbesluit waarover zienswijzen kunnen worden ingediend.
  • Je ontvangt binnen 6 maanden bericht of je de omgevingsvergunning krijgt.
  • Ook deze termijn kan eenmalig met 6 weken worden verlengd.
  • Als de gemeente niet binnen de termijn beslist, ontvang je niet automatisch de omgevingsvergunning. 
  • Als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente kun je binnen 6 weken beroep indienen bij de rechtbank. Ook andere belanghebbenden kunnen bezwaar maken op de beslissing.

Wat kost het?

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning betaalt u leges. De hoogte van het legesbedrag is afhankelijk van de inhoud van de aanvraag.

Vragen?

Elke werkdag kun je, tussen 10.00 tot 12.00 uur, contact met ons opnemen via het telefoonnummer: 088 – 497 0307.

Ben je niet in de gelegenheid om telefonisch contact met ons op te nemen? Stel je vraag dan via het contactformulier. Wanneer je vraag duidelijk is zullen wij deze zo snel mogelijk per e-mail beantwoorden. Wanneer wij nog aanvullende vragen hebben dan nemen we telefonisch contact met je op.

Extra informatie

Wij maken bepaalde stappen uit de procedure bekend in het digitale Gemeenteblad, zoals de aanvraag en het besluit. Soms publiceren we ook het besluit en de bijlagen op onze website, als dit besluit digitaal ter inzage moet liggen. Houd daarom rekening met het vermelden van persoonsgegevens op ingediende documenten. De gemeente anonimiseert documenten als dit nodig is.