Juridisch beleidsadviseur Vergunningen, Toezicht, Handhaving & Veiligheid
Gemeente Bergeijk is op zoek naar een:
Juridisch beleidsadviseur Vergunningen, Toezicht, Handhaving & Veiligheid
HBO | Maximaal € 5.554,- | Schaal 10 | 32-36 uur
Vind jij het fijn om juridisch werk en beleidsmatig werk te combineren?

Klaar om met ons mee te groeien? Ontdek je mogelijkheden.
We bouwen graag samen aan je toekomst in Bergeijk.

Welkom in Bergeijk, een groene en ambitieuze gemeente aan de rand van de snelgroeiende Brainport regio Eindhoven. Met ruim 19.000 inwoners is Bergeijk een inspirerende omgeving voor jouw carrière.
Bij ons staat werkplezier centraal. In een open en informele werksfeer, met korte lijnen, kunnen we snel schakelen en efficiënt samenwerken. We geloven in persoonlijke en professionele groei. Jouw ideeën worden enthousiast ontvangen want een frisse blik draagt bij aan het verbeteren van onze organisatie en dienstverlening. Bij ons ben je een vakspecialist met eigen verantwoordelijkheid en werk je aan ambitieuze projecten waarin je het verschil kunt maken. Onze gemeente is voortdurend in ontwikkeling en betrekt inwoners actief bij besluitvorming. Samen pakken we uitdagingen aan en tonen we lef als dat nodig is.

Wat ga je doen?
Dit is wat je gaat doen in de functie van Juridisch beleidsadviseur voor de clusters Vergunningen en Toezicht, Handhaving & Veiligheid.
- Je schrijft beleid en regelgeving binnen het domein van de Omgevingswet, APV en overige bijzonderdere wetten of relevante wet- en regelgeving.
- Samen met de andere juridische adviseurs in het team behandel je lopende zaken, doe je concrete voorstellen en bereid je bestuurlijke besluitvorming voor. Dit kan betekenen dat je handhavingszaken, bezwaarzaken en/of beroepszaken behandelt.
- Je bent het aanspreekpunt voor collega’s van vergunningverlening, toezicht, handhaving en veiligheid – zij weten jou te vinden als vraagbaak. Je biedt ook juridische en beleidsmatige input bij andere afdelingen.
- Je signaleert juridische trends en ontwikkelingen en vertaalt die naar werkbare adviezen of beleid.
- Je schakelt soepel tussen beleid en praktijk en biedt bestuurders helder en onderbouwd juridisch advies.
Herken jij jezelf in deze eigenschappen?
- Je bent een enthousiaste persoonlijkheid met overtuigingskracht en doorzettingsvermogen.
- Je hebt goede communicatieve vaardigheden en bent besluit- en oordeelsvaardig.
- Je hebt lef en je vindt het leuk om integraal samen te werken.
- Je bent behulpzaam, flexibel en oplossingsgericht. Je denkt graag constructief mee!
- Door onze kennis en ervaring met elkaar te delen, zorgen we voor een continue verbetering van onze kwaliteit. Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid helpen ons daarbij.
Wat neem je mee?
- Minimaal HBO werk- en denkniveau met een afgeronde relevante juridische opleiding.
- Kennis van de Awb, de Omgevingswet en overige relevante wet- en regelgeving binnen het vakgebied.
- Werkervaring binnen een soortgelijke functie is een pré.
- Kennis van en ervaring met politiek, bestuurlijke processen en werken vanuit een politieke sensitiviteit is een pré.
Wat bieden wij?
- Een uitdagende en afwisselende baan binnen een team met leuke collega’s met wie je goed kunt sparren en de taken in onderling overleg verdeelt. Je krijgt volop ruimte om jezelf te ontwikkelen.
- We starten met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van één jaar, die we daarna (bij goed functioneren) graag omzetten in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
- Je inschaling is afhankelijk van kennis en ervaring. Voldoe je nog niet aan alle functie-eisen? Dan plaatsen we je eerst in de aanloopschaal van de functie.
- Een individueel Keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% (incl. 8% vakantiegeld) bovenop jouw salaris dat je naar keuze kunt inzetten voor het kopen van extra verlof, uitbetaling of opleiding.
- Een extra vergoeding van € 621,- per jaar o.b.v. een fulltime dienstverband dat je naar eigen keuze kunt besteden aan jouw werkgeluk.


- Een maandelijkse bijdrage van € 10,- bij deelname aan een vrijwillige arbeidsongeschiktheidsverzekering (Loyalis of eigen keuze).
- Een jaarlijkse bijdrage als tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering.
- 28 vakantiedagen (201,6 uur) per jaar bij een fulltime dienstverband.
- Een uitgebreid arbeidsvoorwaardenpakket met opname in het ABP-pensioenfonds.
Diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden en toegang tot onze eigen BErgeijkSMART digitale leeromgeving.
- Een veelzijdig introductieprogramma.
- Flexibele werktijden en mogelijkheid tot hybride werken.
- Vergoeding voor thuiswerken/reiskosten woon-werkverkeer.
- Een mobiele telefoon <en laptop van het werk>.
- Leuke activiteiten georganiseerd door een actieve personeelsvereniging.
- Een gezellig bedrijfsrestaurant waar ook onze maandelijkse bedrijfsborrel gehouden wordt.

Meer weten over de gemeente Bergeijk?
Kijk dan op www.bergeijk.nl/werken-in-bergeijk
Enthousiast? Solliciteer nu!
Solliciteer eenvoudig door jouw motivatiebrief en CV te uploaden. Dit kan tot en met 4 januari 2026. Je kunt je brief richten aan Heidi Claassen, afdelingshoofd Dienstverlening & Veiligheid
Deze vacature is gelijktijdig intern en extern opengesteld. Interne kandidaten hebben voorrang in het selectieproces. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de sollicitatieprocedure.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Heb je vragen?
Wil je eerst iets meer weten over de functie of heb je andere vragen? Voor inhoudelijke vragen over het werk, neem dan contact op met Marina Karnata, coördinator cluster Toezicht, Handhaving en Veiligheid via 088-4970656 of m.karnata@bergeijk.nl.
Voor vragen over het werving- en selectieproces kun je contact opnemen met ons HR team via HR@bergeijk.nl.

